Strategije učenja
Još pre tridesetak godina istraživači koji se
bave tehnikama i procesima učenja spoznali su aktivnu ulogu koju učenik ima u
procesu učenja.
Na osnovu tadašnjih rezultata istraživanja,
usmerili su se na one strategije učenja za koje su naslutili da će uzeti
najznačajniju zaslugu za uspešno savladavanje novog gradiva.
|
Strategije učenja
|
Što su učenici uključeniji u proces učenja,
kao i u određivanje onoga što zapravo žele učiti, to im učenje postaje
zanimljivije i brže ga savlađuju, jer bolje pamte stvari za koje su u startu
pokazali interesovanje. Samim tim nivo motivisanosti za rad raste, postižu se
bolji rezultati, visoke ocene, oseća se veća korist nastave, jača se
interakcija između studenata i profesora, čime se sveukupno stvara jedna vrlo
pogodna atmosfera za dalji rad i samoaktuelizaciju.
Pokazalo se kako su strategije učenja vrlo
važne u samoregulaciji učenja.
Pojam “Strategija
učenja” predstavlja način kojim student upravlja
svojim učenjem, a zasniva se na njegovom poznavanju vlastitih osobina i sposobnosti,
svešću o obavezama koje čekaju da budu obavljene, veštinama sticanja,
povezivanja i primene novog znanja, nužnom predznanju i svešću o značaju i
upotrebnoj vrednosti novog znanja.
Prilikom učenja treba voditi računa o:
·
jednom mestu za učenje – poželjno je
da imate stalno mesto za učenje,
·
organizaciji vremena – poželjno je
unapred napraviti plan i vreme učenja,
·
navici učenja na nastavi – čime sebi
olakšavate život i štedite vreme.
Etape učenja po nekom nepisanom pravilu
poželjno je da traju od 30 do 40minuta, posle čega nije loše napraviti kraću pauzu.
Jednostavnije rečeno, strategije učenja
podrazumevaju sve one aktivnosti i procese učenja do momenta savladavanja
gradiva. Ono što je interesantno jeste da studenti koriste različite strategije
učenja za različite predmete i oblasti, zavisno od teme i oblasti
interesovanja. Tako se recimo gradivo iz
metemtike i engleskog jezika ne usvaja na isti način, pa se strategije učenja
menjaju u različitim situacijama.
Neke od strategija koje se koriste:
strategija ponavljanja – koristi se kada određeni
sadržaj treba naučiti napamet, student ne ulaže veći napor u razumevanje
sadržaja, ne uči povezano, pa se “naučeno” lako zaboravlja.
strategija
elaboracije – podrazumeva nadogradnju znanja
novim informacijama, odnosno povezivanje novog gradiva i prethodno usvojenog.
Ovakav vid strategije zahteva veći napor, ali je rezultat mnogostruko bolji.
strategija
organizacije – strukturirane i organizovane
informacije lakše se uče i povezuju. Studenti recimo često vole povezivati
materijal koji nije organizovan, praveći takozvane skripte. Korisno je
koristiti klasifikacije, šeme radi lakše preglednosti i boljeg usvajanja
sadržaja.
strategija
razumevanja – podrazumeva sumiranje naučenog
tj. konstruktivnu evaluaciju novostečenog znanja, što rezultira jasnijom svešću
o informacijama koje su pročitane, izgovorene ili napisane.
afektivne i motivacione strategije – podrazumevaju studentove
ciljeve i verovanja, vrednosti i jaku želju da dostignu taj svoj cilj.
Međutim, koliko god bili vredni i predani student, nema tog studenta
koji se bar jednom nije našao u situaciji da u nekoliko dana treba da spakuje
znanje sticano tokom celog semestra. U takvim situacijama student neretko
pribegavaju prepisivanju i korišćenju raznih nedozvoljenih sredstava, kao što
je recimo
bubica za prepisivanje.