nedelja, 14. apr 2013, 14:07 -> 14:24 Zadovoljstvo koje pricinjava slušanje muzike može se meriti sa užitkom za vreme seksa ili pri konzumaciji omiljene hrane! Kanadski strucnjaci utvrdili su i da je ono što muziku cini toliko „emotivno jakom“ je stvaranje ocekivanja i iluzija.
Slušanje muzike može da stimuliše mozak i izazove hemijske reakcije slicne onim koje izazivaju velika zadovoljstva, poput seksa ili konzumiranja omiljene hrane!
Koristeci magnetnu rezonancu, strucnjaci Univerziteta „Mekgil" u Montrealu otkrili su da deo mozga nucleus accumbens, oblast zadužena za zadovoljstva, postaje veoma aktivan kada ljudi slušaju neku pesmu prvi put.
Što više slušalac uživa u pesmi to su stimulansi od hemijskih reakcija jaci. Slicna aktivnost beleži se i pri seksualnom odnosu i konzumiranju omiljene hrane.
Oblast mozga nucleus accumbens (tamnoplavo) reaguje na zvucne nadražaje zajedno sa centrom za sluh (žuto)
Ucesnici istraživanja slušali su 60 pesama koje pre toga nisu culi, a za to vreme promena raznih parametara pracena je funkcionalnom magnetnom rezonancom.
Kanadski naucnici su analizirajuci dobijene podatke shvatili i zašto nam slušanje muzike pricinjava toliko zadovoljstvo.
Voda istraživanja Valori Salimpur sa kolegom Robertom Zatoreom
„Ono što cini muziku toliko 'emotivno jakom' je stvaranje ocekivanja i iluzija", kaže voda istraživanja Valori Salimpur.
Cinjenica koju istraživaci isticu kao posebno zanimljivu je to što strucna osoba, koristeci metodu, može na osnovu stepena zadovoljstva da vidi da li ce neko kupiti odredenu pesmu.
„Aktivnost u nucleus accumbens-u je odlican pokazatelj da li su ocekivanja dostignuta ili cak i prevazidena. U našoj studiji smo otkrili da, što je veca aktivnost u tom delu mozga, to su ljudi spremniji da potroše više novca", ukazuje doktorka Salimpur.
Prema njenim recima, rezultati istraživanja pomažu da se otkrije zašto ljudi vole razlicite vrste muzike.
„Svaka osoba ima jedinstveno oblikovan centar za zvucne nadražaje, koji je formiran na osnovu zvukova i muzike koju smo culi tokom života", istice voda studije.
Takode, novi zvuk, koji prvi put registruje, mozak dovodi u vezu sa prethodnim emocionalnim reakcijama.
Drugo važno otkrice jeste da pomenuta oblast mozga radi zajedno sa centrom za zvucne nadražaje, koji skladišti informacije o zvucima i melodijama kojima smo ranije bili izloženi.
Prirodno, što je vece zadovoljstvo dok slušamo neku pesmu, to je veca i razmena informacija izmedu dve moždane oblasti.