10. 07. 2013. 08:00h | Srna| foto: Arhiva
Kasni odlasci u krevet i labava rutina tokom pripreme za spavanje otupljuju deciji um, kažu istraživaci decjeg ponašanja. Što kasnije steknu naviku rutinskog odlaska na spavanje, deca sve više imaju problema sa ucenjem
Strucnjaci su analizirali navike 11.000 britanskih sedmogodišnjaka neposredno pred odlazak u krevet. Deca koja nisu išla u krevet u isto vreme svakog dana ili su to cinila posle 21 cas imala su slabije rezultate iz matematike, citanja i u prostornoj orijentaciji. Nedostatak sna može da poremeti prirodni telesni ritam i utice na sposobnost mozga da uci nove stvari, navode istraživacii.
Strucnjaci su analizirali podatke o deci kada su imala tri, pet i sedam godina, da bi utvrdili kako napreduju u ucenju i da li je to povezano sa njihovim navikama u vecernjim satima, pre spavanja.
"Uspostavljanje dobre rutine za odlazak u krevet u ranom detinjstvu je verovatno najbolja stvar, ali nikada nije kasno", izjavila je autorka studije, profesorka Amanda Saker.
Najproblematicniji period je detetova treca godina, kada svako peto dete nema rutinu i ide u krevet u razlicitim periodima. Do sedme godine, više od polovine dece ima redovne odlaske u krevet u vremenu od 19.30 do 20.30 casova. Efekat je ocigledniji u ranom detinjstvu kod devojcica, nego kod decaka i cini se da je kumulativan.
Sakerova kaže da je moguce da su odlasci u krevet u neustaljeno vreme odraz haoticnog stanja u porodici i da možda to, a ne poremecaj sna, vrši uticaj na kognitivne sposobnosti dece.